Počítání s kamínky

Hra pro rozvoj jemné motoriky a matematické představivosti.


20. 1. 2017


U dětí v útlém věku je velmi důležité rozvíjet motoriku. Možná jste nevěděli, že pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud se dítě správně pohybově vyvíjí, nastupuje většinou v odpovídajícím období i vývoj řeči. Při postižení pohybového ústrojí nebo opožděném motorickém vývoji bývá často opožděn i vývoj řeči. Méně obratné děti mívají ve výslovnosti více nedostatků než děti pohybem vybavené. Proto je důležité u dětí rozvíjet hybnost celého těla (tzv. hrubou motoriku), hybnost ruky (jemnou motoriku) i obratnost mluvidel (motoriku mluvních orgánů).

My vám dnes ukážeme, jak můžete prostřednictvím jednoduché hry s dětmi rozvíjet jak jejich jemnou motoriku, tak i matematickou představivost. Tuto hru můžete cvičit s dětmi už od jednoho roku, jen je důležité být stále ve střehu, aby děti dávaly kamínky na správná místa a ne například do pusy.

K této hře budete potřebovat kamínky, které si můžete koupit v obchodě v různých barevných provedeních, ale stejně dobře poslouží i ty nasbírané venku v přírodě. Dál už stačí papírová čtvrtka a fix. A pokud vám během hry vyhládne, můžete sáhnout třeba po Lipánku s jahodovou příchutí.

Na každou kartičku si vyznačte body od jednoho do šesti tak, jako vidíte na obrázku níže. Do horního pravého rohu pak napište příslušnou číslici – i když děti ještě číslovky rozeznat neumí, jejich paměť jim obrázek čísla časem zafixuje. Pokud budete s kartičkami pracovat pravidelně, doporučujeme je zalaminovat, aby vám déle vydržely.

A nyní se můžeme pustit do práce. Při prvním seznámení s touto pracovní pomůckou dítěti názorně ukážeme, že na jeden bod patří jeden kamínek a přitom nahlas vyslovujeme číslici JEDNA. Totéž opakujeme u dalších číslic. Necháme dítě tuto akci po nás zopakovat a sledujeme, jak se mu daří. Prstem můžeme ukázat jak na jeden kamínek, tak i na číslici 1 napsanou v horním rohu.

Postupem času, když je dítě zdatné nebo při práci se staršími dětmi, činíme cvičení obtížnějším – například umístíme na kartičku s pěti body jen tři kamínky a ptáme se, kolik kamínků musíme doplnit, aby jich bylo pět. Nebo dáme dítěti na výběr např. kartu se třemi a s pěti kamínky a ptáme se, na které kartě je jich víc a kolik jich musíme doplnit na kartu s méně kamínky, aby jich bylo na obou stejně.

Jistě vás napadne ještě spousta dalších příkladů, jak s touto pomůckou pracovat a uvidíte, jak se váš nejmilejší andílek postupně zdokonalí v počítání a početní hrátky bude sám vyhledávat.